مقدمه
انسان برای زندگی موفقیتآمیز نیازمند برخورداری از آرامش، سلامت و کارآمدی در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی میباشد. تغییرات اجتماعی ـ فرهنگی سریع، تحول در ساختار خانواده، پیچیدگی و گسترش شبکه ارتباطات انسانی و وسعت و تنوع منابع اطلاعرسانی موجب گردیده است جوامع انسانی خصوصاً قشر جوان و نوجوان با مسائل و مشکلات متعدد مواجه شوند و از طریق توسل به روشهایی که گاه از پشتوانه منطقی برخوردار نبوده و فاقد دورنمای روشن و امید بخش میباشند به فشارها، چالش ها و انتظارات گسترده زندگی امروز واکنش نشان دهند.
دانشگاهها و محیط های دانشجویی نیز که در برگیرنده بخش قابل ملاحظهای از نخبگان و فرهیختگان جوان جامعه میباشند همسو با فضای در حال گذار موجود، درگیر چالشها و دگرگونی هایی گردیدهاند از این رو تغذیه و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند آموزش فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و ایجاد مهارتها و توانمندی هایی برای تصمیمگیری آگاهانه مقابله با استرس ها و هیجان های روزمره، افزایش خودکارآمدی، برقراری ارتباط مؤثر و سایر توانایی های روانی اجتماعی میباشد. بنابراین لازم است در کنار پیشگیری از آسیب های احتمالی در جهت ارتقای سطح بهداشت روانی فردی و اجتماعی دانشجویان و سایر دانشگاهیان که در تعامل و ارتباط متقابل با دانشجویان قرار دارند گامهای مؤثری برداشته شود.
دانشجویان دانشگاه ها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحول خود و شرایط بحرانی این برهه از زندگی، به ویژه در سالهای اول ورود به دانشگاه فشارها و ناراحتی های بیشتری را تجربه میکنند که از آن جمله میتوان به گسستن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط دانشگاه و خوابگاه، مدیریت مسائل معیشتی، تحصیلی و عاطفی اشاره کرد. سایر کارکنان دانشگاهها که با قشر دانشجویی در ارتباط مستقیم قرار دارند نیز به نوبه خود در افزایش و تشدید با کاهش و ترمیم مشکلات ویژه دانشجویان سهیم میباشند و لذا دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند بذل توجه خاص میباشند. با عنایت به مسائل و مشکلات و دغدغههای جامعه دانشگاهی، ضرورت تأسیس مرکز به منظور تأمین، توسعه و تسری بهداشت روانی در فضای دانشگاه ها و ارائه مداخلات پیشگیرانه، مشاورهای و درمانی، آشکار میگردد.
در این راستا اداره مشاوره معاونت فرهنگی و دانشجویی به عنوان متولی بهداشت روان دانشگاهها در چارچوب این آییننامه تشکیل میگردد .
مهمترین وظایف اداره مشاوره معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
1. تدوين و اجراي برنامه هاي عملياتي مطابق دستورالعمل ها، آئين نامه ها و سياست گذاري هاي مبتني بر اصول سه گانه پيشگيري در زمينه بهداشت رواني دانشجويان اعلام شده از سوي وزارت متبوع.
2. برگزاري سمينارها، كارگاهها و كلاسهاي آموزشي در حوزه بهداشت روان.
3. برنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي ضمن خدمت كارشناسان و متصديان مركز مشاوره به منظور ارتقاء سطح آگاهي آنان از مشكلات دانشجويي.
4. پيشنهاد و ارايه طرح هاي تحقيقاتي در زمينه مسايل بهداشت رواني دانشجويان به معاونت پژوهشي دانشگاه.
5. هماهنگي با ارگانها، سازمانها و واحدهاي ذيربط مسايل بهداشت رواني دانشجويان.
6. مطالعه و تحقيق در زمينه تازه ها، پژوهشها و دستاوردهاي علمي مشاوره حقوقي دانشجويان.
7. سازماندهي خدمات مشاوره، روانشناسي ، روان پزشكي و مشاوره حقوقي دانشجويان.
8. طراحي و تدوين برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت، بلند مدت ارايه خدمات مشاوره و روان شناسي.
9. ارايه خدمات روان شناختي در سه سطح پيشگيري از طريق مشاوره هاي فردي و گروهي.
10. غربالگري دانشجويان جديدالورود با استفاده از آزمون های ارائه شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.
11. مطالعه و پژوهش در زمينه مشكلات شايع روانشناختي.
12. ارائه راهكارهاي عملي در خصوص رفع مسائل و مشكلات روحي و اجتماعي دانشجويان.
13. همكاري و هماهنگي با مراكز واحد ها، كميته امداد امام خميني، سازمانهاي مرتبط به منظور تحت پوشش قراردادن و حمايت از دانشجويان.
14. برنامه ريزي و تدوين كارگاههاي دانش افزايي به منظور ارتقاء سطح دانش دانشجويان.
15. مصاحبه مشاوره اي و روان شناختي به منظور شناسايي، تشخيص، تعيين نوع مشكل – تعديل و رفع اختلالات در طبقه شناختي – عاطفي – رفتاري و مداخله رفتاري – مشاوره فردي – گروهي متناسب با مسائل دانشجويان.
16. تدوين برنامه هاي آموزشي به منظور ارتقاء سطح كيفيت زندگي دانشجويان.
17. ارائه طرحهاي پيشگيري از بروز يا تشديد آسيب هاي رواني و رفتاري در سطح دانشگاه.
18. انجام مطالعات تخصصي بر اساس دانش نظري و عملي و جمع آوري آن جهت دستيابي به اطلاعات ، تجزيه و تحليل، ارزيابي و ارائه نتايج در قالب طرح و برنامه و تلاش در جهت اجري آن.
19. بررسي مستمر مشكلات دانشجويان ساكن در خوابگاه ها و برگزاري جلسات هماهنگي با حضور مسئولين دانشجويي و فرهنگي.